Om de MOULD KING graafmachine snel te verplaatsen heb je een vrachtwagen nodig. Daar heb ik de 4-delige vrachtwagen van Reobrix voor besteld. Mijn verwachting is zeer hoog gespannen. Gaat dit product voldoen?
De vragen daarbij zijn:
- De aankoop: Is het een waardig LEGO alternatief en wat scheelt het in kosten?
- De bouwervaring: Hoe werkt het bedienen en zijn er aanpassingen nodig?
- Het eindresultaat: Wat is de eindconclusie over het bouwen van dit model?
De aankoop
De aankoop is online gedaan op AliExpress.nl en is van het merk Reobrix.

De aanbieder Reobrix zegt niets over compatibel met LEGO en het model kost rondt 145,00 € (normaal 429 €).

Het model zit in een standaard doos waarin de onderdelen in zakjes zijn verpakt. De bouwinstructie is een boekwerk zoals bij LEGO. De onderdelen zien er keurig afgewerkt uit.
Geen laadkabel met instructie
Het model heeft een HUB met 4 motoren. Twee motoren voor het sturen en rijden en twee motoren voor het bedienen van de bak. De motoren en HUB zitten in een apart doosje. Er zit géén USB-laadkabel bij, maar bij de graafmachine zaten er twee dus gebruik ik er daar een van. Ook mis ik de ‘operation instruction’ voor het opladen van de HUB. Gebruik voor het laden een adapter van 5V en maximaal 1A.
Zolang de rode LED knippert is hij aan het laden.
Rode LED brandt continu: Ladder direct loskoppelen om de accu te beschermen.
Test elektronische componenten
In de bouwinstructie staat niets over het testen van alle elektronische componenten voordat je ze gaat inbouwen.

“Dat heb ik wel even gedaan en alles werkt. 😊”
We kunnen verder…
De bouwervaring
Hoe verrassend, het bouwen start met zak 1. Halverwege mis ik een ‘elastiek’. Die heb ik maar even van de Ford Mustang geleend. In zak 3 zit uiteindelijk het ‘elastiek’. Met een grote pincet is het gelukt om die van de Ford Mustang te vervangen.
De inhoud van de zakken komt niet direct overeen met de bouwinstructie. Je houdt heel veel over en sommige zakjes gebruik je (nog) niet.
Het bouwen
De meeste bouwstenen lijken op die van LEGO. Het ene onderdeel pas echter beter dan het andere. Sommige zit het wel heel krap of voor het mooie te los. Het instructieboek is wel heel duidelijk. Op pagina 171 wel even naar het juiste onderdeel zoeken.
Het instructieboek geeft 1 onderdeel aan maar die moet je zelf samenstellen.


De ‘rode’ as is gebruikt, achteraf blijkt dat je over hebt.
Instructiefout?
Bij het testen rijdt de vrachtwagen vooruit met de ‘achteruit-knop’ en achteruit met de ‘vooruit-knop’. Dat is best lastig besturen.

Foutje in de instructie?
Plaats je het ‘beige’ tandwiel (blauwe cirkel) aan de kant van het ‘rode’ tandwiel dan verander je de draairichting.

Op de foto is het dubbelgevouwen ‘plasticfolie’ te zien. Die is als extra ‘vering’ aangebracht.
Defect onderdeel
Het ‘plasticfolie’ moet het ‘beige’ tandwiel beter tegen het ‘zwarte’ tandwiel drukken. Deze is niet bestand tegen de kracht bij het rijden met de aanhanger…

Het ‘beige’ tandwiel én het ‘zwarte’ tandwiel’ zijn vervangen door LEGO tandwielen. Misschien dat die langer meegaan.
een constructiefout?
Op pagina 55 maak je de lineaire aandrijving voor de containerbak.

De lineaire aandrijving (B-25-B35) zit maar aan één kant vast waardoor het ‘grijze’ tandwiel niet goed pakt. Deze is alsnog vastgezet met LEGO-onderdelen.

De containerbak schuift nu wel goed op zijn plek.
Het eindresultaat
Het bouwen van de vrachtwagen was voor mij een 3.0 bouwervaring. Ondanks dat niet alles meteen goed werkt, toch super leuk om te doen😎.

De bevindingen op een rijtjes:
- De prijs-kwaliteit verhouding is zeer goed. Het model ziet er perfect uit.
- Het bouwen geeft hetzelfde plezier als bij LEGO en kost best wat uurtjes.
- De onderdelen zitten redelijk goed in elkaar (soms te stevig, soms te los).
- De stickers plakken in rondingen niet goed en laten snel los. Ze zijn ook goed te corrigeren.
- De motoren zijn sterk en de afstandsbediening werkt goed.
- Het bedienen (schuiven of kiepen) van de containerbak is niet eenvoudig te snappen. Na vastzetten van de lineaire aandrijving werkt het beter.
- Wel jammer dat de aandrijving van de vrachtwagen niet goed werkt. Er komt te veel kracht op de haakse overbrenging. Aanpassen is echt noodzakelijk.
- Géén USB-laadkabel met laadinstructie is vervelend als dit je 1e model is.

