Loc 1200 Powered Up

De loc serie 1200 én 1600 vind ik de mooiste NS locomotieven. De loc 1200 is voor mij dé favoriet. Dat komt mede doordat ik in 1997 als aspirant storingsmonteur deze loc heb leren kennen.

Ik kijk uit de cabine van de loc 1210 bij werkplaats Maastricht (1997)

De serie 1200 is een Amerikaanse locomotief en is daarom zeer robuust uitgevoerd. Midden in de loc is een kelder (de buik) waarin alle elektrische schakelaars zijn geplaatst. Alle hoogspanningsschakelaars en walsen zijn uitgevoerd met grote koperen contacten. Dat maakt het werken aan dit type locomotief heel speciaal. Reden genoeg om de loc 1200 als LEGO model te maken.

Ontwerp van de NS loc 1200

In Studio 2 vind je het model ‘Dutch passenger train (NS 1200 + Plan E)’ dat in 2020 door ‘ties25’ uit Utrecht is gemaakt. Het model is erg goed lijkend maar is voor 9 volt ontworpen.

Dutch passenger train (1200)

Zelfs de pantograaf is goed na gemaakt.

Pantograaf ‘neer’ en pantograaf ‘op’

De voorste pantograaf ligt altijd ‘neer’. Dat moet omdat anders de druk tegen de bovenleiding te groot word. Hierdoor kan de bovenleiding breken.

Er zit een goed gelijkende bufferbalk aan beide zijden van het model. Dit werkt echter niet met de bestaande LEGO treinmodellen.

Als 1e aanpassing van het model is aan de bufferbalk een magneetkoppeling toegevoegd.

1e aanpassing met magneetkoppeling aan bufferbalk

Ik heb zo mijn twijfels of dit werkt. Het model is namelijk erg breed (7 studs) en erg lang.

Loc 1200 Powered Up

Het model moet op een Powered Up treinbaan kunnen. Weer een leuk project om aan te werken…

Test met magneetkoppeling aan bufferbalk

Bij het 1e ontwerp zit de magneet aan de locomotief zelf en niet aan het draaistel. Hierdoor zwenkt de magneet in bogen buiten de baan waardoor de trein ontspoort.

De magneet moet dus aan het draaistel zitten. Ook mag het model maximaal 6 studs breed zijn en moet het korter zijn.

Het ontwerpen is een hele klus geweest.

Ontwerp van NS loc 1200 voor Powered Up

“Ik vind dat het ontwerp best goed is gelukt.” Even een stap voor stap uitleg hoe het ontwerp is ontstaan…

Loopdraaistel

Het bestaande model heeft twee draaistellen met een 9 volt motor. Dat komt omdat de serie 1200 een sterke locomotief is, maar als LEGO model is dit niet noodzakelijk.

Motor- en loopdraaistel met  magneetkoppeling

Eén draaistel is vervangen door een draaistel zonder motor, het loopdraaistel. De magneetkoppeling zit aan het draaistel.

Hub en kleurensensor

De basis vormt de grondplaat 6 x 28 studs. Boven het motordraaistel is de HUB-stoel beige stenen aangebracht. Het gewicht van de HUB zorgt meer wieggrip.

Grondplaat met beige HUB-stoel

Onder de HUB zit het gat voor de motorkabel.

HUB vormt steun voor middendak

De HUB zit boven het motordraaistel waardoor de wielgrip beter is. Het middendak rust op de HUB.

Kleurensensor

De kleurensensor gebruik je om automatisch te kunnen rijden.

Machinistenstoel

In het bestaande model is er geen ruimte voor een zitstoel. Rijden met de locomotief doet de machinist natuurlijk zittend.

“Als je goed kijkt zie je mij zitten.”

Bouwinstructie en bestellijst

De instructie met onderdelenlijst is in Studio 2 aangemaakt (klik op >> en kies Opslaan).

Bestellijst

Einde van dit project

Met dank aan ‘ties25’ uit Utrecht én het slechte voorjaarsweer, heb ik mijn geliefde loc 1200 als Powered Up model kunnen bouwen.

De loc 1200 stond altijd vóór de trein naar Maastricht. Daar heb ik jaren lang aan het begin van de dag in Amsterdam een remproef van afgenomen. De trein vertrok vanaf spoor 1b en bestond uit meerdere Plan E rijtuigen. Van dit rijtuig heeft ‘ties25’ ook een ontwerp gemaakt.

NS rijtuig Plan E

Eigenlijk moet ik ook deze aanpassen voor Powered UP…

Leuk project voor in de wintermaanden!

Of als het weer een keer slecht weer is…

Ga terug naar de pagina LEGO Treinbaan…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *